"MUJAHIDAH SOLEHAH"
Diri ini hanyalah insan yg terlalu biasa..namun, ingin bergelar :

"HAMBA terbaik buat Yang Maha Pencipta, ANAK solehah buat ibu bapa, ISTERI sejati buat suami tercinta, IBU mithali buat anak-anak kurniaan Allah Taala..serta seorang SAUDARA yang sentiasa mengingati keranaNYA.."

Wednesday, August 18, 2010

YA ALLAH..BANYAKNYA DOSA KAUMKU..


Dengan lafaz kalimah yang Mulia serta selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W serta sahabat Baginda..

Disini saya ingin mencoretkan, beberapa kerisauan dan kesedihan hati ini apabila melihat semakin ramai kaum sejantina, sudah tidak lagi seunggul wanita2 pada Zaman Kecemerlangan Islam dahulu..pkaian tidak lagi menutupi seluruh tubuh keseluruhannya..kecuali muka dan tapak tangan..ada juga yang menutup cukup hnya pada dasarnya shaja..angin d'bnarkn masuk mellui celah2 ruang bebenang..

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

“Dan hendaklah kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang jahiliah.” [TMQ Al-Ahzab (33):33]

“Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)

Dalil lain yang menunjukkan bahawasanya seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah kepada Asma’ binti Abu Bakar,

“Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu

Tidak cukup dgn itu, cara pertuturan seorang wanita Islam itu tidak lagi d'jga..Seperti kita dapat tinjau di merata2 tempat di Malaysia kini, sopan santun dlm percakapan, trlalu jarangan d'dengar oleh deria pendengaran ini..kadang kala, sukar sekali utk mmbezakan jantinanya d'sbbkn oleh 'tone suara' yg seakan2 menyerupai..malah, yg lebih menyedihkan serta mmlukan jiwa ini, apabila ada d'antara kaum Adam lebih bersopan ketika mengeluarkan bait2 pertuturan..Wahai wanita Islam yang berkongsi 1 kiblat yg sma, sdrlah bhwa Allah tlh mengurniakan kita suara yg trllu indah..sehinggakan, kdg kala, suara itu mampu melemahkan Iman seorg muslim..kerana itu, Allah tlh mnjdkn suara seorg wanita itu adalah aurat..Justeru, mgapa tidak kita jga dgn sebaiknya nikmat ALLAH ni??

Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).
[33]

Kesimpulannya, apa yang saya bicarakan d'atas hnya dua perkara yg terlalu asas, yg wajib d'jga org seorng wanita Islam..Allah telah menetapkan kehidupan bersyariat buat hamba2Nya, bukan utk membebankan, ttpi utk mmberi kmdhan dan Allah juga telah menjanjikan kesenangan yg apabila d'kaji, natijahnya trllu bnyk utk d'hitungkn..

Akhir kata, wahai kaum sejantinaku, marilah sma2 kita mencari cinta Allah..InsyaALLAH..apabila kita memperolehi cinta pemilik segala cinta..cinta yang selain dariNYA juga turut sama kita raih..bkn shja kita dpt lalui kehidupan dunia dgn pnh kesenangan, malah kehidupan di dalam Jannatul Firdaus akan sama2 kita perolehi..AMIN..


“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan bagi manusia, kamu menyuruh kepada makruf, mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.”(surah Ali Imran : 110)

Wallahua' lam..

No comments:

Post a Comment